28 مارس 2024 - چه دوست داشته باشید تخم‌مرغ‌تان را نیمرو یا آب‌پز یا همزده درست کنید، در این میان نگرانی‌هایی در مورد افزایش سطح کلسترول و مشکلات قلبی وجود دارد که سبب می شود در خوردن آن تردید کنید. با این حال، نتایج یک کارآزمایی آینده‌نگر و کنترل‌شده نشان می‌دهد که در طی یک دوره ی چهار ماهه، سطح کلسترول در بین افرادی که بیشتر روزهای هفته تخم‌مرغ غنی‌شده مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که تخم‌مرغ نمی‌خوردند، مشابه بود.

در مجموع 140 بیمار مبتلا به بیماری قلبی عروقی یا در معرض خطر بالای بیماری قلبی عروقی در کارآزمایی PROSPERITY ثبت نام کردند که هدف آن ارزیابی اثرات خوردن 12 عدد یا بیشتر تخم مرغ غنی شده در هفته در مقابل رژیم غذایی بدون تخم مرغ (مصرف کمتر از دو تخم مرغ در هفته) بر کلسترولHDL و LDL، و همچنین سایر نشانگرهای کلیدی سلامت قلب و عروق در طی یک دوره ی چهار ماهه بود.

نویسنده ارشد این مقاله دکتر نینا نوح روش، محقق موسسه تحقیقاتی بالینی دوک در دورهام، کارولینای شمالی، گفت: ما می دانیم که بیماری قلبی عروقی تا حدی از طریق عوامل خطر مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و افزایش BMI و دیابت ایجاد می شود. الگوهای غذایی و عادات غذایی می توانند تأثیر قابل توجهی بر این موارد داشته باشند اما اطلاعات متناقضی زیادی در این مورد وجود دارد. از جمله این که آیا خوردن تخم‌مرغ برای افرادی که مبتلا به بیماری قلبی هستند یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند، بی‌خطر است یا خیر. این یک مطالعه کوچک بود، اما به ما اطمینان داد که خوردن تخم مرغ غنی شده با توجه به اثرات آن بر لیپیدهای خون در طول چهار ماه، حتی در میان جمعیت پرخطرتر، مضر نیست.

تخم مرغ، منبع رایج و نسبتا ارزانی از پروتئین و کلسترول غذایی است. دکتر نوح روش و تیمش می‌خواستند تخم‌مرغ‌های غنی‌شده را به‌طور خاص بررسی کنند زیرا حاوی چربی اشباع کمتر و ویتامین‌ها و مواد معدنی اضافی مانند ید، ویتامینD، سلنیوم، ویتامین B2، B5 و B12 و اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

برای این مطالعه، بیماران به طور تصادفی به خوردن 12 تخم مرغ غنی شده در هفته (پخته به هر روشی که انتخاب کردند) یا خوردن کمتر از دو تخم مرغ از هر نوع (غنی شده یا غیر غنی شده) در هفته تقسیم شدند. همه بیماران 50 سال یا بیشتر سن داشتند (میانگین سنی 66 سال)، نیمی زن و 27 درصد سیاه پوست بودند. همه بیماران یک رویداد قلبی عروقی قبلی را تجربه کرده بودند یا دو عامل خطر قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، افزایش BMI یا دیابت داشتند. نقطه پایانی مشترک اولیه کلسترول LDL و HDL در چهار ماه پس از شروع مطالعه بود. نقاط پایانی ثانویه شامل بیومارکرهای چربی، متابولیک قلبی و التهابی و سطوح ویتامین و مواد معدنی بود.

بیماران در شروع مطالعه یک بار به صورت حضوری در کلینیک ویزیت شدند، سپس یک و چهار ماه بعد برای گرفتن علائم حیاتی و انجام آزمایش خون به کلینیک مراجعه کردند. بررسی های تلفنی در ماه دوم و سوم انجام شد و از بیماران در گروه تخم مرغ غنی شده در مورد مصرف هفتگی تخم مرغ سؤال شد. به کسانی که پایبندی پایینی داشتند، موارد آموزشی اضافی ارائه شد.

نتایج گروه تخم مرغ غنی شده، کاهش کلسترولHDL (کلسترول "خوب") به میزان 0.64 میلی گرم در دسی لیتر و کلسترولLDL (کلسترول "بد") به میزان 3.14 میلی گرم در دسی لیتر را نشان داد. در حالی که تفاوت بین دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود، محققان گفتند که این تفاوت ها نشان می دهد که خوردن 12 تخم مرغ غنی شده در هفته هیچ اثر نامطلوبی بر کلسترول خون ندارد. از نظر نقاط پایانی ثانویه، محققان کاهش عددی در کلسترول تام، تعداد ذرات LDL، نشانگر زیستی لیپیدی دیگری به نام apoB، تروپونین با حساسیت بالا (نشانگر آسیب قلبی) و نمرات مقاومت به انسولین را در گروه تخم مرغ غنی شده مشاهده کردند، در حالی که ویتامینB افزایش یافت.

دکتر نوح روش گفت: در حالی که نتایج این مطالعه تفاوتی را نشان داد، اما ما اثرات نامطلوبی را بر روی نشانگرهای زیستی سلامت قلب و عروق مشاهده نکردیم و سیگنال‌هایی از مزایای بالقوه خوردن تخم‌مرغ‌های غنی‌شده وجود داشت که نیاز به بررسی بیشتر در مطالعات بزرگ‌تر دارد، زیرا آنها در این مطالعه فرضیه‌های بیشتری ایجاد کردند. آنالیزهای زیرگروهی افزایش عددی کلسترول HDL و کاهش کلسترول LDL را در بیماران 65 سال یا بالاتر و افراد مبتلا به دیابت در گروه تخم مرغ غنی شده در مقایسه با افرادی که کمتر از دو تخم مرغ مصرف می کردند، نشان داد.

پس چرا تخم مرغ ها شهرت بدی پیدا کرده اند؟ برخی از سردرگمی ها از این واقعیت ناشی می شود که زرده ی تخم مرغ حاوی کلسترول است. کارشناسان می گویند نکته مهم تر، به ویژه در زمینه این یافته ها، ممکن است این باشد که مردم در کنار تخم مرغ هایشان چه می خورند، مانند نان تست با کره، بیکن و سایر گوشت های فرآوری شده که انتخاب های سالمی برای قلب نیستند. مثل همیشه، دکتر نوح روش گفت: این ایده خوبی است که افراد مبتلا به بیماری قلبی با پزشک خود در مورد رژیم غذایی سالم برای قلبشان صحبت کنند.

این مطالعه ی تک مرکزی به دلیل اندازه کوچک و تکیه بر گزارش خود بیماران از مصرف تخم مرغ و سایر الگوهای غذایی محدودیت هایی دارد. همچنین در این مطالعه بیماران می‌دانستند در کدام گروه مطالعه قرار دارند که می‌تواند بر رفتارهای سلامتی آنها تأثیر بگذارد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/03/240328111037.htm